«بيشتر ازخود قصه و تصاوير آن براي ساخت موسيقي الهام ميگيرم. بعد از خواندن فيلمنامه جرقه اصلي به صورت خيلي مات در ذهنم زده ميشود كه چه اركستري ميخواهم داشته باشم يا در چه فضايي ميپسندم كار كنم ولي تصاوير را كه ميبينم ارتباط بهتر و نزديكتري با سريال برقرار ميكنم.
به عنوان نمونه ديدن شمايل شخصيت پدر كه آقاي رويگري بازي ميكردند به من در روند ساخت موسيقي و حتي انتخاب ساز مدد رساند. من ساز ترومپت را به خاطر اين كاراكتر وارد موسيقي كردم، ابهت اين ساز خيلي به شخصيت جاويد رنگ و لعاب ميداد. »
عامل معرف و نشاني هر سريال داستاني عنوان بندي آن است، آهنگساز اين سريال درباره نحوه به سامان رساندن موسيقي عنوانبندي در ادامه ميگويد:
« از تم اصلي كه بين تمهايي كه براي اين سريال نوشته بودم در عنوانبندي بهره بردم. تصاوير عنوانبندي آغاز سريال را نديده بودم. بعد از اين كه موسيقي ساخته شد كارگردان يكسري تصوير آماده كردند كه بر اساس ضرباهنگ موسيقي پلانهاي خود را براي عنوانبندي كنار هم چيدند، در واقع عنوان بندي بر مبناي موسيقي بنده شكل گرفت.
براي عنوانبندي پاياني سريال قرار بود خواننده ديگري بخوانند و اصلا يك فضاي ديگري شكل بگيرد. من يك مقدار با اين قضيه بيشتر موافق بودم، بهخاطر اين كه شخصيت كوروش در داستان ميخواست خواننده شود. درفيلم نامه اين طور اشاره شده بود كه خوانندگي اين آدم را مخاطب ميبيند ؛ با صحبتي كه با تهيهكننده و كارگردان داشتم قرار شد خوانندهاي براي تصنيف عنوانبندي آخر انتخاب شود تا صدايش را مخاطب در چند جاي سريال بشنود. به خاطر شخصيت كوروش در داستان و چهره خود بازيگر تصميم گرفتم كه از يك خواننده پاپ استفاده كنم. ولي بنا به دلايلي آن خوانندهاي كه مورد نظر بنده بود شرايط همكاريش مهيا نشد و به شكل اتفاقي با خواننده فعلي سريال آقاي افشين سپهر آشنا شديم.
تهيهكننده و كارگردان صداي ايشان را پسنديدند و علاقه داشتند كه آقاي سپهر عنوانبندي آخر را بخوانند. هرچند كه خودم خيلي تمايل به اين كار نداشتم، چون از نظر رنگ صدا كه ايشان پاپ سنتي ميخوانند با شخصيت داستان ما زياد همگون نبود، به هرحال ممكن است كه در ناخودآگاه يك مقدار احساس معنوي بيشتري دهد ولي كوروش تا اواخر داستان خيلي شخصيت مثبتي نيست.
در هرصورت قسمت اين بود كه جناب افشين سپهر تصنيف پاياني را بخوانند. که بسیار هم زیبا خواندند.
من مجدد براي صداي ايشان روي شعري كه آقاي افشين يداللهي سروده بودند، كار كردم. » چند سالي است كه سازندگان سريالهاي تلويزيوني به شمايل سريال خود به هر ترفندي شده يك يا چند تصنيف را سنجاق ميكنند بدون اينكه گاهي ضرورتي براي ساخت اين تصنيفها وجود داشته باشد ؛ گورنگي در ادامه ميافزايد:
« اصلا از نظر حرفهاي و هنري برخي مواقع اشتباه است كه اين اتفاق بيافتد. برخي مواقع اصرار بيش از حد گروه سازنده سبب ميشود كه تصنيفي براي عنوانبندي آماده كنيم. هميشه به تهيهكنندگان و كارگرداناني كه پيشنهاد تصنيف ميدهند گفتهام كه اگر فكر ميكنيد تصنيف به داستان سريال مدد ميرساند آن را به كليت سريال اضافه كنيد. برخي مواقع شاهد هستيم كه ترانهاي از آلبومی انتخاب ميشود كه اصلا هيچ ربطي به آن سريال ندارد.
خوشبختانه در سريال خطشكن چون شخصيت اصلي پيش زمينههاي خوانندگي داشت، به اندازه كافي ما بايد از ترانه بهره ميبرديم. »
عامل پيش برنده رخدادهاي موجود در مناسبات داستاني اين سريال كاراكترهاي جوان هستند، آهنگساز در ارتباط با التفات ويژه موسيقي به اين طيف ميگويد:
«
اتفاقا در نوع نگاهم به موسيقي از منظر جوانها نزديك شدهام. اگر به موسيقي سريال دقت كنيد، علاوه بر سازبندي اركستر آكوستيك مثل سازهاي زهي، ترومپت، كلارينت وسازهاي بادي، شما صداي سازهاي الكترونيك مثل گيتار وگيتار ليريك هم ميشنويد. در برخي از جاها كنار سازهای آكوستيك شما يكسري صداي الكترونيك دريافت ميكنيد كه ريتم و درام نيز در جوار آن است. اين نوع تركيبها به هرحال جوان پسند است.»
هر سريال با تمام رخدادهاي موجود در پيرامون و درون آن تجربهاي براي عوامل آن محسوب ميشود. گورنگي تجربه ساخت موسيقي سريال خطشكن را اينگونه ارزيابي ميكند:
«تلاش كردم موسيقي خوبي براي سريال بسازم منتها اوايل از پخش صداي موسيقي رضايت نداشتم و اين نحوه ميكس صدا و موسيقي خيلي به من ضربه زد. به هرحال هنرمند زحمت ميكشد و دوست دارد كارش آنگونه كه خودش تنظيم كرده شنيده شود.
متاسفانه در چند قسمت آغازين، سريال ميكس درست و درماني نداشت.
يكي از گلايههاي من همين موضوع بود چون سريال واقعا صداگذار نداشت و مونتورها صداگذاري ميكردند. خوشبختانه در چند قسمت اخير با همت تهيه كننده صداگذار داريم. به هرروي آنچه كه براي موسيقي نوشته بودم متاسفانه نتوانستم درست به گوش مخاطب برسانم.»
شماره خبر: 100945979948
شنبه 19 مرداد 1387 قاب کوچک روزنامه جام جم
علي احساني