در اولين برخورد با تصاوير اين سريال که در مرحله تدوين صورت گرفت، بيش از هر چيز رنگ خاص تصاوير نظرم را براي طرح و ساخت کلي آهنگ و موسيقي متن جلب کرد
محمد مهدي گورنگي ،آهنگساز ضمن بيان اين مطلب درباره مراحل ساخت موسيقي متن سريال به دنيا بگوئيد بايستد به خبرنگارمهر گفت : با ديدن برخي سکانسها ومرور داستان به ايده هايي رسيدم ، از جمله انتخاب ساز .کلارينت به عنوان يکي از سازهاي اصلي، که به نظر مي آيد رنگ موسيقايي وجنس صداي اين ساز، با رنگ بسياري از سکانسها به گونه اي هماهنگي دارد در ساخت اين موسيقي به من کمک فراواني کرد.
وي در مورد انتخاب توناليته (نتهاي مورد استفاده در يک گام مشخص) گفت: توناليته و روند تم اصلي موسيقي اين سريال، با تاثير از ريشه کلاسيک فيلمنامه انتخاب شده است سير داستان در برخي نقاط ، روايتي از گذشته است در ساخت موسيقي اين سکانسها سعي کرده ام موسيقي نيز همپاي تصاوير به نوعي روايتگر باشد استفاده از نتهاي کشيده و سکوت ميان جملات در تنظيم بعضي از قطعات، به بيننده فرصت تفکر و تامل بيشتري مي دهد البته تصوير خود بايد گويا باشد تا اين نوع .موسيقي مکمل آن قرار گيرد.
گورنگي افزود: دو شخصيت اصلي داستان يعني علا و شهريار، تنهائي هاي بسياري دارند که معمولا در اين فضا بنا به حس صحنه، ساز تنها (سولو) شنيده مي شود ساز ديگري که در تنظيم موسيقي اين سريال از آن استفاده شده، ويولن است شايد ترکيب صوتي کلارينت و ويولن به صورت همزمان و يا تقسيم ملودي بين آنها به شکل سوال و جواب ، در بعضي لحظات به روند حسي تصاوير کمک کرده است.ن وي در توضيح بيشتر پيرامون ارکستراسيون (سازبندي) موسيقي اين سريال گفت: ديگر ساز انتخابي من براي اين موسيقي، ساز تار بوده است که شايد به عنوان نشانه اي از سادگي و بي آلايشي علا و خانواده اش است در اين بخش من سعي کرده .ام تا بيننده، حس عاطفي تصاوير را با کمک موسيقي بيشتر دريافت نمايد.
گورنگي ادامه داد: در لحظات اضطراب و دلهره، موسيقي حجم بيشتري پيدا مي کند، که در اين موارد از ارکستر زهي،تيمپاني و در لحظات خاص، از افکت هاي الکترونيک بهره برده ام.
اين آهنگساز در مورد موسيقي تيتراژ اول سريال گفت: موسيقي تيتراژ سه بخش اصلي دارد بخش نخست با مقدمه کوتاه کلارينت آغاز مي شود پس از آن ملودي اصلي توسط ويولن نواخته شده و بدنبال آن يک وارياسيون ( برداشتي تنوع يافته از تم اصلي) از ملودي با همراهي کلارينت شنيده مي شود سرعت اين قسمت، آرام و ملايم در نظر گرفته شده است که در انتها با ترموله هاي ( اجراهاي ريز) سنج و ترکيب با افکت صداي باد، به بخش دوم مي پيوندد، که برخلاف قبل ، چابکي، سرزندگي .و پويايي با سرعتي تند و روان در آن نمايان است اين بخش نيز به قسمت آخرمي پيوندد که در حقيقت بازگشت به حال و هواي بخش اول است.
وي در مورد ترانه تيتراژ آخر گفت: شعرتيتراژ که با ظرافت خاصي مفاهيم داستان را بازگو مي کند از افشين علا است که بسيار استادانه روي ملودي سروده شده است بدليل فرصت کمي که براي ساخت تيتراژ آخر داشتيم , ابتدا ملودي اين کار شکل گرفت و سپس در اختيار شاعر قرار گرفت در موسيقي ترانه نيز ملودي و تم اصلي سريال به کار گرفته شده و باهمان رنگ آميزي ارکستراسيون موسيقي متن نوشته شده است.
گورنگي نوازندگان اين موسيقي را به اين ترتيب معرفي کرد : ايمان جعفري تکنوازکلارينت، علي جعفري تکنواز ويولن، شهريار فريوسفي تکنوازتار و مازيار ظهير الديني همنواز ويولن، صدا برداري موسيقي اين سريال به عهده مهدي گوهريان و وحيد بقراط پور بوده است.
تهران 15:11 24/01/1385