لیست موضوعی
اخبار و مصاحبه
آهنگسازی برای فیلم طنز حرکت روی لبه تیغ است
محمد مهدی گورنگی در مورد موسیقی طنز به خبرنگار مهر گفت:
 آهنگسازی برای فیلم طنز حرکت روی لبه تیغ است
 

از آنجائی که مرز بین طنز ، کمدی و هجو ، بسیار ظریف و نزدیک است، ساخت موسیقی برای فیلم طنز، بسیار حساس و دشوار است.


 محمد مهدی گورنگی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : دلیل اصلی دشوار بودن آهنگسازی برای فیلم های طنز مربوط به این مطلب است که آیا فیلم ، فقط لحظات طنز دارد و یا اینکه کلا فیلمی کمدی است . به هر حال گونه طنز بسیار وسیع است اما چیزی که کار آهنگساز را دشوار می سازد ساخت موسیقی خاص برای این لحظات است که باید با آن همخوانی لازم را پیدا کند . به عبارت دیگردر این نوع از موسیقی فیلم، آهنگساز با توجه به مضمون فیلم سعی می کند که در لحظات خاص بار طنز تصویررا بیشتر نمایان کند .

 

وی پیرامون موسیقی سریال بایرام گفت :  موسیقی سریال بایرام بر اساس روند داستان پیش می رود و این لحظات داستان  است که موسیقی را مشخص می کند . در ساخت موسیقی این سریال از افکت های موسیقایی فانتزی و کمدی گرفته تا قطعات کاملا جدی رمانتیک و حتی غمگین استفاده شده است . اما تقریبا 90 درصد قطعات بر اساس تم اصلی نوشته شده که در تیتراژ اول در قالب یک قطعه والس گونه 90 ثانیه ای ساخته شده است .

 
این آهنگساز در مورد ویژگی های موسیقی این سریال گفت : یکی از ویژگی های موسیقی متن بایرام،ارکستراسیون خاص آن است . ساکسیفون ، کلارینت ، فلوت ، سوت ، سه تار و ویولن به عنوان سازهای اصلی در کنار بعضی سازهای الکترونیک قرار گرفته اند . در این بین نقش ساکسیفون و سوت کمی برجسته تر است و رنگ آمیزی ساکسیفون و سه تار در کنار هم شاید به نوعی به حال و هوای فانتزی این سریال کمک کرده است . ترانه سریال بایرام بر اساس فیلم نامه و ایام پخش آن(فصل بهار) سروده شده است . گورنگی در پایان گفت : امیدوارم با توجه به فرصت اندک ، موسیقی این سریال همراه خوبی برای تصاویر بوده و مورد پسند بینندگان قرار گرفته باشد .
۱۳۸۶