لیست موضوعی
اخبار و مصاحبه
موسیقیدانی برای آهنگسازی فیلم کافی نیست...
موسیقیدانی برای آهنگسازی فیلم کافی نیست... گفتگوی پايگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران با محمد مهدی گورنگی
گفتگو با محمد مهدي گورنگي آهنگساز فيلم...
محمدمهدی گورنگی در پاسخ به این سوال که آیا تفاوتی بین آهنگسازی فیلم و آهنگسازی تله فیلم وجود دارد یا خیر؟ گفت: از نظر تکنیک های آهنگسازی، هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد؛ چرا که هر دوی آنها فیلم محسوب می شوند. وی تصریح کرد: اما تفاوت بودجه اختصاص یافته به موسیقی تله فیلم و موسیقی فیلم، منجر به تفاوت های کیفی بارزی میان آنها می شود. از آنجائی که بودجه ساخت فیلم به مراتب بالاتر از تله فیلم است، در نتیجه دستمزد آهنگساز فیلم نیز بیشتر شده و این مسئله موجب می شود تا دست آهنگساز فیلم در ضبط تعداد سازهای بیشتر، بازتر شود. در غیر این صوذت، آهنگسازی فیلم و تله فیلم هیچگونه تفاوتی از لحاظ تکنیک های آهنگسازی با هم ندارند. این آهنگساز در خصوص ویژگی های آهنگسازی سریال نیز گفت: چون سریال دارای قسمت های متعددی است، معمولا برای همه صحنه هایی که به موسیقی نیاز دارد، آهنگسازی نمی شود بکله معمولا تعداد قطعات زیادی در حس و حال های مختلف ساخته می شود و روی صحنه ها سینک زده می شود. گورنگی افزود: در مورد فیلم، برای هر صحنه موسیقی خاص آن ساخته می شود. هرچند بهتر است برای سریال هم همین شیوه بکار رود اما چون وقت و هزینه آهنگسازی سریال ها به نسبت حجم کار، کافی نیست؛ عملا امکان چنین کاری وجود ندارد. البته در بعضی از سکانس های سریال و حتی فیلم، لازم است از قطعات تکراری استفاده شود تا تم خاص موسیقی فیلم بیشتر به گوش برسد و برجسته تر شود. وی در خصوص مشکلات حال حاضر آهنگسازی تله فیلم گفت: یکی از مشکلات، دستمزدهای پایین آهنگسازی تله فیلم است که موجب می شود آهنگساز نتواند آن سطح کیفی از موسیقی را که می خواهد ارائه دهد. مشکل دیگر این است که اکثر تهیه کنندگان و کارگردانان، به آخرین چیزی که فکر می کنند، موسیقی فیلم است. گورنگی یادآور شد: در بسیاری از موارد در پایان تدوین، هنوز آهنگساز فیلم مشخص نشده، در حالی که اگر کارگردان از ابتدا بداند با چه آهنگسازی می خواهد کار کند، این دو می توانند تعامل بهتر و نتیجه بخش تری داشته و آهنگساز نیز با فرصت بیشتری به ساخت موسیقی فیلم بپردازد و طبعا نتیجه کار بسیار متفاوت شود. وی نظر خود را در مورد نسل جدید آهنگسازان فیلم نیز چنین بیان کرد: برخی از آهنگسازان جوان بسیار مستعد هستند و قطعا باید کار کنند اما متاسفانه این تفکر نادرست وجود دارد که آهنگسازی فیلم می تواند سکوی پرتابی برای بیشتر شناخته شدن و ورود جدی تر به فعالیت حرفه ای آهنگسازی باشد؛ برای همین، برخی از این عزیزان هنوز مراحل لازم آموزش آهنگسازی فیلم را نگذرانده، صرفا بر پایه برخی ارتباطات، وارد فعالیت حرفه ای آهنگسازی فیلم شده و سفارش کار می پذیرند و در نتیجه هم فیلم و هم تک تک عوامل فیلم آسیب می بینند.گورنگی پیرامون خصوصیات آهنگساز فیلم اظهار داشت: آهنگساز فیلم باید در درجه اول آموزش آهنگسازی ببیند و در وهله دوم، با سینما آشنایی کامل داشت باشد. تفاوت یک آهنگساز با آهنگساز فیلم در این است که آهنگساز فیلم باید با سینما، دکوپاژ، نور، صدا، تصویر، کارگردانی، بازیگری و سایر عناصر فیلم کاملا آشنا باشد.وی تأکید کرد: در واقع، آهنگساز فیلم باید بتواند حس بازیگر را بگیرد و در درون خود آن را بازی کند تا بتواند حس صحنه را در موسیقی فیلم جاری کند. متاسفانه، برخی اینگونه فکر می کنند که چون آهنگساز هستند، می توانند آهنگسازی فیلم نیز انجام دهند؛ در حالی که این تفکری سطحی در مورد آهنگسازی فیلم است...
پايگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
١٣٨٩/١٠/١٨