لیست موضوعی
اخبار و مصاحبه
گفت و گو با محمدمهدی گورنگی، مدیر اجرایی سال‌نوای موسیقی ایران
گفت و گو با محمدمهدی گورنگی، مدیر اجرایی سال‌نوای موسیقی ایران

اختصاصی موسیقی هنری ایران:

سال‌نوای موسیقی ایران، عنوان مراسمی است که از سال نود و چهار، توسط علی جعفری پویان، راه اندازی شده و اختصاص به تجلیل و گرامیداشت اساتید و هنرمندان موسیقی ایران دارد. از سال هزار و چهارصد، با راه اندازی وب سایت سال‌نوا، این مراسم به شکلی جدی‌تر دنبال خواهد شد و رای‌گیری و نظرخواهی‌ها، به صورت الکترونیک و توسط وب‌سایت سال‌نوا انجام می‌گیرد. این متن گفت و گوی "موسیقی هنری ایران" با محمد مهدی گورنگی، مدیر اجرایی سال‌نوا است.

با سلام به شما، در شروع صحبت، لطفاً از تاریخچه سال‌نوا بگویید.

سلام و سپاس از شما و همهٔ دست‌اندرکارانِ وب‌سایت موسیقی هنری ایران. نخستین دورهٔ مراسم سال‌نوای موسیقی ایران خردادماهِ سال ۱۳۹۴ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این برنامه به مناسبت سال‌روزِ تولد جناب آقای ابراهیم لطفی، نوازنده و مدرسِ نامدارِ ویلن، با طراحی و تلاشِ دوست عزیز و هنرمندم علی جعفری پویان (نوازنده و مدرس ویلن) برگزار شد. در آن سال، شاگردانِ جناب آقای لطفی که خودشان حالا دیگر از هنرمندانِ سرشناس موسیقی بودند، با مدیریتِ علی جعفری پویان برنامه‌ای زیبا و به یادماندنی ترتیب دادند و با حضور هنرمندان بزرگ موسیقی ایران از استادشان تجلیل و قدردانی کردند. برگزاری این برنامه و حرکتِ زیبای قدردانی شاگردان از استاد، موجب شد تا این ایده گسترش یافته و ادامه‌ پیدا کند و از آن زمان به بعد سال‌نوا هر سال از استادان و پیشکسوتان موسیقی تقدیر نماید. این مراسم به مرور با مشارکتِ هنرمندانِ بیشتری بزرگتر و کامل‌تر شد و بخش‌های جدید و متنوعی به آن افزوده شد. تا به حال پنج دورهٔ این مراسم برگزار شده است. سال‌نوا در یک دوره نیز به دلیل شرایط و اتفاقاتِ سال ۱۳۹۸ سکوت را برگزید و بنا داریم دورهٔ جدید، که هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران است را در بهارِ ۱۴۰۱ برگزار کنیم.

همکاری شما با سال‌نوا از چه دوره ای آغاز شد؟

من از اولین دوره به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در کنار برنامه حضور داشتم. اما در سال ۱۳۹۷ علی جعفری پویان پیشنهادِ مدیریت اجرایی برنامه را مطرح کرد. از آنجا که معتقدم هر کسی موظف است در حیطهٔ کاری و تخصصی خودش، هرکاری که از دستش برآید، انجام بدهد، پیشنهاد دوست دیرینه‌ام را پذیرفتم تا سهمی در این آیین داشته باشم و قدمی برای موسیقی و موسیقی‌دانانِ مظلوم ایران بردارم. آن‌هم در زمانه‌ای که هنر و هنرمند و به‌ویژه موسیقیِ هنری و موسیقی‌دانانِ راستین، مورد بی‌مهری‌های مدام بوده و هستند. من از چهارمین دورهٔ سال‌نوای موسیقی ایران، به همراهِ گروه اجراییِ پُرتلاش، متشکل از هنرمندانِ دلسوز موسیقی، به عنوان مدیر اجرایی حضور داشتم.

برای برگزاری مراسم، آیا حمایتی از ارگان‌های دولتی داشتید؟

یکی از جذابیت‌های سال‌نوا، مشارکت و همدلی موسیقی‌دانان در کنار یکدیگر، بدون هیچ وابستگی به ارگان‌های دولتی است. سال‌نوا نمادی از اتحاد موسیقی‌دانان است که بی‌مهرها را به مهر نزدیک می‌کند. این مراسم به‌صورت کاملاً مستقل و بدون حمایت از ارگان‌های دولتی اما با یاری موسیقی‌دانان و هنردوستانِ بخشِ خصوصی به راه خود ادامه داده است. البته ذکر این نکته لازم است که سال‌نوا در چهار دوره، مراسم پایانی خود را در فرهنگسرای نیاوران، در زمان مدیریت سید عباس سجادی و با حمایت ایشان که خود اهل شعر و موسیقی است، برگزار کرد. ما دست تمامی هنرمندان و هنردوستانی که دغدغهٔ فعالیت‌های فرهنگی دارند را به مهر می‌فشاریم و از یاری و حمایت ایشان در جهت اعتلای موسیقی ایران به گرمی استقبال می‌کنیم.

میزان استقبال هنرمندان موسیقی از سال‌نوا را بیان کنید.

یک‌صد هنرمند موسیقی در دومین دورهٔ سال‌نوا مشارکت داشتند. این تعداد در دوره‌های بعد اضافه شدند و تا آخرین دوره به حدود سیصد نفر رسیدند. استقبال بسیار خوبی که به مرور با اطلاع‌رسانی بیشتر و شناخته شدنِ مراسم، رشد یافته است. اینکه هنرمندان به صورت مادی و معنوی و به‌طور خودجوش در سال‌نوا مشارکت می‌کنند، اتفاقی کم‌نظیر و زیبا را رقم می‌زند که ماندگار است.

برای گسترش فعالیت و اطلاع‌رسانی بیشتر و فراگیرتر، آیا اقدامی داشتید؟

بله. سال‌نوا حرکتی رو به رشد و به دور از ایستایی است. در همین راستا برنامه‌های متنوع و متعددی را به اجرا گذاشته است. بخش‌هایی مانند «نکوداشت» و «یادبود» با زیربخش‌های «تندیس‌ها و تقدیر‌ها» و«تمبرهای یادبود درگذشتگان»، بخش «برنامه‌های تولیدی» که از ششمین دورهٔ سال‌نوا به مراسم اضافه شد. این بخش با تهیه و تولید برنامه‌ها و مستند‌هایی در ارتباط با زندگی هنریِ موسیقی‌دانانی که مورد تجلیل قرار می‌گیرند، به مدت چهار شب، در فضای مجازی منتشر شد.

از جمله فعالیت‌های جدیدِ سال‌نوا، طراحی و راه‌اندازی وب‌سایتی اختصاصی است که با تلاش‌های دوست هنرمندم، رضا کلانتری به انجام رسیده است. راه‌اندازی وب‌سایتِ سال‌نوا اتفاقی است که در ادامهٔ فعالیت‌های سال‌نوا نقش مهمی دارد. در این وب‌سایت، تاریخچه، تصاویر، اطلاعات هر دوره، به انضمام خبرها و مطالب اختصاصی و مهم موسیقی به مخاطب ارائه می‌شود. این سامانه به زودی و از طریق فراخوان، عضوگیری خواهد کرد و اهالی موسیقی را رسماً در کنار خود خواهد داشت. هنرمندانِ موسیقی از طریق وبسایت در نظرخواهی‌ها و سایر مواردی که نیازمندِ مشارکت است، سال‌نوا را یاری می‌دهند.

یکی از بخش‌های ویژه و مهمی که در تدارک آن هستیم واز طریق وب‌سایتِ سال‌نوا مراحلِ آن اجرایی خواهد شد، بخش «تندیس‌ِ قرنِ سال‌نوای موسیقی ایران» است. در این بخش، برای نخستین بار با مشارکت اهالی موسیقی، اثرگذارترین هنرمندان یک‌صد سال اخیر ایران در رشته‌های مختلف برگزیده و معرفی خواهند شد.

آیا در برنامه‌های آینده سال‌نوا، تغییراتی خواهیم داشت؟

همان‌طور که گفتم همواره تلاش کرده‌ایم تا سال‌نوا ایستا نباشد. طرحی را به اتفاق علی جعفری پویان در شورای مدیران سال‌نوا به تصویب رساندیم که از این پس، «شورای تخصصی سال‌نوا» متشکل از چند تن از هنرمندانِ نامدارِ موسیقی ایران، در کنار سال‌نوا قرار می‌گیرند. این شورا که اعضای آن در هر دوره می‌تواند متغیر باشد، در انتخاب هنرمندانی که قرار است مورد تجلیل قرار گیرند، یادبود هنرمندانِ درگذشته و موارد دیگری که نیاز به مشورت و نظر تخصصی باشد، سال‌نوا را یاری خواهند کرد. اولین جلسهٔ این شورا با حضور هنرمندان حسین علیزاده، مینا افتاده، وارطان ساهاکیان، بهرام دهقانیار و ابراهیم لطفی، ۵ آذرماه در مجموعهٔ شهر صدای پارسیان برگزار شد. هنرمندان گرانقدر احمد پژمان و کامبیز روشن‌روان نیز به‌صورت افتخاری و غیر حضوری مارا یاری خواهند داد و در جلسه‌های آتی، دو پژوهشگر گرامی آقایان علیرضا میرعلینقی و کیاوش صاحب‌نسق نیز به جمع شورا اضافه خواهند شد.

در پایان گفت و گو اگر صحبتی با هنرمندان موسیقی دارید، بفرمایید.

بیشترِ هنرمندانِ موسیقی خوب می‌دانند که بی‌مهری‌های زمانه را درک کرده‌اند. رویدادهایی مانند سال‌نوا شاید بتواند با همدلی و رفاقت‌ها، پنجره‌ای برای امید به آینده‌ای بهتر پیش رو بگشاید. بنابراین انتظار من به عنوان عضو کوچکی از جامعهٔ بزرگ موسیقی ایران این است که همچون گذشته و بیش از آن، یاریگرِ سال‌نوا باشند که تنها آیینی است که شکوه همدلی و اتحاد موسیقی‌دانان را جلوه‌گر می‌سازد. از هنرمندان عزیز تقاضا دارم در شناخته شدنِ بیشترِ سال‌نوا بکوشند و منتظر اخبار جدید و فراخوان‌هایی که از سوی وب‌سایت و صفحهٔ رسمی سال‌نوا در اینستاگرام منتشر می‌شود، باشند و در اطلاع‌رسانی‌ها ما را یاری دهند.

با سپاس مجدد از شما و توجه‌تان به سال‌نوای موسیقی ایران.

کلید واژه:
محمدمهدی گورنگی . سال‌نوای موسیقی ایران