لیست موضوعی
اخبار و مصاحبه
آهنگساز فیلم بازیگر پنهان
آهنگساز فيلم همچون يک بازيگر پنهان در فيلم است او بايد در هر سکانس خود را به جاي شخصيت‌هاي آن قرار دهد و موسيقي ذهن آنها را بشنود.

محمدمهدي گورنگي در گفتگو با مهر : آهنگساز فيلم بازيگر پنهان است

آهنگساز فيلم همچون يک بازيگر پنهان در فيلم است او بايد در هر سکانس خود را به جاي شخصيت‌هاي آن قرار دهد و موسيقي ذهن آنها را بشنود.

محمدمهدي گورنگي، آهنگساز فيلم، ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگارمهر گفت: موسيقي فيلم در بسياري کشورها يک رشته دانشگاهي مستقل است اما متاسفانه هنوز در دانشگاههاي ايران اين رشته تاسيس نشده است من فکر مي کنم اگر آهنگساز فيلم به طور اختصاصي تربيت شود به رشد کيفي کارهاي تصويري اعم از فيلم و سريال و ... کمک شاياني مي کند

قدم نخست آهنگساز فيلم

در ابتدا آهنگساز بر اساس داستان فيلم و تصاويري که در اختيار دارد و نيز مشورتي که با کارگردان انجام مي دهد فضاي اصلي موسيقي را انتخاب کرده در مورد رنگ آميزي ( انتخاب سازها و ارکستراسيون ) تصميم مي گيرد ؛ سپس براي فضاهاي متفاوتي که در داستان فيلم موجود است موسيقي هاي مختلفي را مي سازد بعد از ضبط وميکس آهنگها ، بنا بر حس تصاوير ، موسيقي متناسب با آنها انتخاب و سينک زده مي شود بدين معني که اگر زمان تصوير يک دقيقه و سي ثانيه باشد در صورتي که موسيقي مناسب با آن تصوير بلندتر بود ، اصطلاحا کات زده مي شود و اگر کوتاه تر بود قسمتي از آن کپي شده و اصطلاحا لوپ زده مي شود تا تايم موسيقي با تايم تصوير برابر شود.

 


تفاوت هاي موسيقي فيلم و موسيقي سريال

گورنگي در بيان تفاوت آهنگسازي براي فيلم و سريال گفت: در فيلم نهايتا دو ساعت تصوير وجود دارد و براي هر سکانسي از آن که نياز به موسيقي داشته باشد ، اختصاصا موسيقي نوشته مي شود اما در سريال به دليل حجم بالاي تصاوير و نيز اين نکته که امکان ديدن تمام قسمتها از ابتدا براي آهنگساز وجود ندارد ، در نتيجه آهنگساز بر اساس تم يک قسمت از داستان، چند قطعه موسيقي در فضاهاي مختلف و مرتبط مي سازد و از ميان آنها براي تصاوير مختلف به تناسب استفاده مي کند.ن وي افزود: اگر براي آهنگسازي يک سريال فرصت کافي وجود داشته باشد ، بهتر آن است که آهنگساز براي هر سکانسي ، موسيقي خاص آن را بسازد ، اما متاسفانه در نود درصد سريالها چنين اتفاقي نمي افتد و آخرين چيزي که به ياد تهيه کنندگان محترم مي آيد، موسيقي آن است بنابراين آهنگساز مجبور است به کات زدن و يا لوپ کردن موسيقي بپردازد که هميشه در آن احتمال خطاهم هست.

ارجحيت موسيقي آکوستيک بر موسيقي الکترونيک

محمد مهدي گورنگي در بيان علت ترجيح موسيقي آکوستيک بر موسيقي الکترونيک چنين گفت: موسيقي الکترونيک در مقايسه با موسيقي آکوستيک فاقد حس است ورود حس نوازندگان به موسيقي تاثير شگرفي بر اثر گذاري آن خواهد داشت.ن وي در مورد سبک انتخابي موسيقي خود گفت: من بيشتر ازويژگي هاي خود تصاوير الهام مي گيرم و سازهايم را بر اساس تصاوير انتخاب مي کنم و يا به عبارتي رنگ موسيقائي را با رنگ تصوير تطبيق مي دهم اغلب مجبور هستم بر اساس محدوديتهاي مادي از موسيقي الکترونيک و سمپل ها نيز در کنار سازهاي آکوستيک ( استفاده از سازها توسط نوازنده ) بهره ببرم اما چنانچه محدوديتي از لحاظ مالي وجود نداشته باشد ، ترجيح مي دهم بيشتر از موسيقي آکوستيک استفاده کنم مگر اينکه رنگ خاصي از تصوير را دريافت کنم که با هيچ يک از سازهاي آکوستيک بتوان آن را بيان کرد در آن صورت به ميل خود به سراغ موسيقي الکترونيک رفته و از ميان سمپل ها صدايي را که متناسب با آن تصوير است پيدا مي کنم.

تعامل آهنگسازفيلم با کارگردان

گورنگي چگونگي تعامل آهنگساز و کارگردان را اين گونه بيان کرد: برخي از کارگردانان اطلاعات خوبي در مورد موسيقي دارند اين اطلاعات لزوما نمي بايست تخصصي باشد بلکه همانقدر که کارگردان بداند از موسيقي چه مي خواهد ، کافي است به هر حال در هر زمينه از فيلم يا سريال کارگردان به دليل داشتن اشراف کامل بر کار ، حرف اول را مي زند و در مورد موسيقي هم همين طور است اما جزئي از کارگردانان نيز هستند که قادر نيستند آنچه را که از موسيقي مي خواهند بازگو کنند بنابراين آهنگساز شايد مجبور باشد چندين مسير را طي کند تا در نهايت به هدف کارگردان دست يابد در اين ميانه برخي از کارگردانان نيز هستند که کار موسيقي را به تمامي به آهنگساز مي سپارند که البته تعداد آنان بسيار اندک است.

محدوديتها و مشکلات

گورنگي در مورد محدوديتهاي کار خود گفت: کمبود امکانات يک بحث کليدي است و به مديريت هنري کشور مربوط مي شود به هر حال تمام کساني که مشغول انجام فعاليتهاي هنري هستند اميدوارند که در آينده اتفاقات خوبي بيافتد و در تمامي زمينه ها راه براي هنرمندان هموارترشود.

وي افزود: متاسفانه هنرمند تامين نيست ، چه از نظر رفاه مادي و چه از لحاظ رفاه معنوي ما نوازنده خوب بسيار کم داريم شايد يکي از دلايل اصلي اين موضوع اين باشد که يک شخص وقتي ببيند که آينده مبهمي در يک رشته در انتظار اوست ، هر قدر هم که در آن رشته داراي استعداد و توانايي باشد ، به سراغ آن نخواهد رفت.

گورنگي با اشاره به مشکلات ديگر ،از جمله نبودن ضوابط و چارچوبهاي مشخص در زمينه فعاليت موسيقي گفت : تعداد نوازندگان مسلط استوديويي ما در هر ساز به انگشتان دست نمي رسد،علت آن اين است که هنرمند در جامعه ما تامين نيست.ن محمد مهدي گورنگي ازکودکي با نواختن پيانو باموسقي آشنا شد در دانشگاه به تحصيل در رشته موسيقي پرداخت و از همان زمان همکاري خود را با سازمان صدا و سيما آغاز کرد وي علاوه بر ساخت دهها آهنگ براي خوانندگان مختلف، براي فيلم و سريال هاي مختلفي چون: معجزه ازدواج ، زنبق هاي وحشي ، فقط به خاطر تو، کمکم کن ، مسافري از هند، غريبانه، يک خانه همسفر، براي آخرين بار، بازنده، ماجراهاي امين و مينا، مسافر قطبي، جمعه تعطيل نيست، جايي مثل يک باغ، يک سفر و نيم، گرفتار، اتاق اکسيژن، آواي افغان، زرگل، آيينه، روز رفتن و به دنيا بگوييد بايستد ، که دو مورد اخير هم اکنون روي آنتن هستند ، آهنگ ساخته است.